Siirry pääsisältöön

Mustaa - Odotettu debyytti Tavastian alakerrassa


Vuonna 2017 ensimmäisen sinkkunsa julkaissut Mustaa on alun perin yhden miehen, Ari Latvalan, sooloprojekti. Mielenkiintoisia ja tarttuvia kappaleita tarjonnut Mustaa on rakentanut uraansa maltilla. Tyyliltään ja soundiltaan artistia voi kuvailla Pariisin Kevään kaltaiseksi projektiksi, jossa yhdistyvät niin perinteiset suomipopfibat kuin modernimmatkin soundit. Mustaa on aitoa suomipopindietä, missä kaikki on tuotettu omin käsin.

Viime lauantaina Tavastian alakerran lavalle kapusi ensimmäistä kertaa Mustaa viisihenkisenä yhtyeenä. Tiiviiltä ja tasapainoiselta kokoonpanolta vaikuttava poppoo nosti Mustaan uudelle tasolle artistina ja bändiprojektina. 

Ennen keikkaa en tiennyt mitä odottaa. Tilanne oli kuitenkin mielenkiintoinen, sillä ensimmäinen keikka tällaisissa projekteissa näyttää usein sen, minkälainen tie voi olla edessä. Mustaan tapauksessa tie voisi epämääräisen bändin kanssa johtaa lyhyeen ja kiviseen tiehen mutta toimivan bändin kanssa viedä hyvinkin pitkälle. 

Heti ensimmäisestä biisistä, Vapaasukeltajasta, kävi selväksi, että kokoonpano on tosissaan. Soitto oli laadukasta läpi keikan ja studiossa toimivat kappaleet saatiin rullaamaan livenä mallikkaasti. Kokonaisuus oli eheä ja miellyttävä. Bändiin on selvästi pantu energiaa ja aikaa. Mikin varressa Ari Latvala onnistui varsin hyvin ja nuotit osuivat kohdilleen. Varsinkin kertosäkeet ja menevämmät rallit lähtivät nätisti. Petrattavaa löytyy hiljaisemmista kohdista, jolloin vokaalit menivät muutaman kerran hiukan hönkimiseksi ja hautautuivat liiaksi instrumenttien alle. Muu bändi veti myös hyvin ja lopussa Villen kitarasoolo uudessa, vielä julkaisemattomassa kappaleessa todisti, että tulivoimaa löytyy myös Arin takaa.

Miellyttävää oli myös nähdä, että bändi pystyi ottamaan keikan niinkin rennosti. Bändi sai luotua paikalle mukavan ja rennon tunnelman. Semifinal oli myöskin täynnä, mikä on hyvä merkki bändille.

Mustaan tulevaisuuden voisi nähdä olevan valoisa. Latvalan biisit ovat suomalaiseen mielenmaailmaan sopivan tummia, meneviä ja samaan aikaan jonkinlaista lohtua antavia. Lavakarisma on sellaista, joka on helppo ostaa. Kappaleet kuten Haamut, Vapaasukeltaja ja Jutut, jotka ottaa valtaan ovat näyte siitä, että kirjoittajan kynä on terävä. Näkyvyyttä Mustaa ansaitsisi enemmän, mutta keikkailun myötä tämäkin asia tulee varmasti korjaantumaan. 

Mustaan kaltaiselle musiikille on myös kysyntää. Usein radiossa, kuten YleX:n Uuden musiikin vuoroissa, on puhuttu, että Mustaan musiikki kuulostaa paikoittain hyvin paljon Pariisin Keväältä. Tämä on totta, mutta suurin syy puheeseen on se, että kuulijat kaipaisivat Pariisin Kevään taakse enemmän saman skenen bändejä. Yleisellä tasolla vertaaminen Pariisin Kevääseen on kuitenkin turhaa, sillä kuten live osoitti, puhutaan kahdesta täysin eri bändistä.


Kuva: @shotbywarila


Kommentit