Siirry pääsisältöön

Festivaalikesän avaus: Sideways 8.-10.6.2018

Vuoden 2018 festivaalikesä päästiin aloittamaan tänä vuonna Helsingin Nordiksella järjestetyllä Sidewaysilla. Festivaali, joka tarjosi kolmeksi päiväksi lukuisia artisteja ja yhtyeitä, paljon hauskaa alueohjelmaa sekä kokonaan uuden lokaation, oli kokonaisuudessaan varsin onnistunut pläjäys. Näin viikko festivaalien jälkeen, höykytyksestä eheytyneenä, onkin hyvä summata hieman kyseisten hippojen antia yhteen.

Sidewaysin suurimmaksi anniksi voi nostaa tapahtuman musiikkitarjonnan. Festivaali tarjosi toinen toistaan mielenkiintoisempia ja ajan hengessä kiinni olevia artisteja. Puitteet olivat hyvät ja yhtyeet pääsivät oikeuksiinsa. Kattaus oli monipuolinen ja aikataulutus hyvin suunniteltu. Erityiskiitoksen voi antaa sille, että aikataulut suosivat poikkeuksellisen hyvin kotimaisia artisteja. Muun muassa Pariisin Kevät, Kauriinmetsästäjät, View, Teksti-TV 666, Litku Klemetti ja Ruusut olivat varmasti kiitollisia heille osoitetuista lavoista ja soittoajoista.

Musiikillisia onnistujia oli paljon, kun taas suuremmilta pettymyksiltä vältyttiin. Oikeastaan ainoa flopiksi muotoutunut buukkaus oli isolla hypellä paikalle raahattu Rodriguez, joka ei noussut perjantain alkuillassa oikein millekään tasolle. Tämä Sugar Man – dokumenttielokuvastakin tuttu elävä legenda, jäi auttamatta valjuksi. Ikää ukolla on toki jo yli 70 vuotta ja takana ilmeisen hapokas elämä, mutta kyse ei ollut pelkästään siitä. Rodriguezin taustalla soittaneiden hessujen olisi pitänyt pystyä parempaan, jotta show’ssa olisi ollut edes jonkin verran ruutia. Nyt esitys muistutti lähinnä lähiössä rämpyteltyä pubikeikkaa, jossa tilutellaan ilmoille kliseisimmät coverit ja pari omaa kappaletta sekaan. Eniten jäi harmittamaan se, että ne muutamat aidosti hyvät Rodriguezin kappaleet, hautautuivat kaiken keskinkertaisuuden alle. Keikan jälkeen päällimmäinen fiilis olikin lähinnä se, että pelkällä ilmiöllä ei pitäisi ikinä ratsastaa, oli sitten tarina artistin takana kuinka ainutlaatuinen tahansa.

Onneksi onnistuneita keikkoja oli tämän jälkeen lukuisia. Esimerkiksi Pariisin Kevät veivasi upeasti heti Rodriguezin perään. Soitto oli raikasta ja energistä. Arto Tuunela mikin varressa vaikutti hyvin freshiltä ja elinvoimaiselta. Sidewaysin keikka lupaakin hyvää bändin tulevaa keikkakesää ajatellen.

Perjantain onnistuneimmasta setistä vastasi kuitenkin , joka painoi päälavan myöhäisillassa fantastisen spektaakkelin. MØ sai bändinsä kanssa hyvin lietsottua yleisön mukaan ja biisit soljuivat näppärästi toinen toisensa perään. Varsinkin n lavakarisma on poikkeuksellisen vahvaa ja vangitsevaa. Vesi kielellä voikin odottaa jo marraskuun The Circuksen keikkaa, kun MØ hyppää Alman kanssa lauteille. Luvassa on varmasti todella hyvää melskettä.

Lauantai vastasi puolestaan päivistä parhainta. Alkutahdit illalle loi Vesta, joka soitti bändinsä kanssa päälavan alkuillassa. Vestan anti oli perushyvää. Vestalla on mahtava kyky olla miellyttävän aito, aivan kuten Sidewaysissakin. Aivan parhaimmillaan bändi ja Vesta ei mielestäni kuitenkaan ollut. Varsinkin bändin rekvisiitta ja pukeutuminen oli hämmentävää. Ajatuksena kokovartalovankilapuku jokaisella bändin jäsenellä on varmasti metatasolla hauska ja hyvä, mutta käytännössä ei. Toivottavasti porukka tajuaakin vaihtaa asunsa ennen kuin kipuavat seuraavan festivaalin lavalle.

Lauantaista voi nostaa esille myös Black Boxissa keikan vetäneen James Holden & The Animal Spiritin. Erittäin mielenkiintoista ja ammattimaisesti tuotettua häröilyä. Oikeastaan James Holden & The Animal Spirit toimi täydellisenä lämmittelijänä illan karkille eli Apparatille.

Moderatin ystävänä, oli Apparatin DJ-settiin satsaaminen helppo valinta. Apparatin tieltä oli toki valitettavasti uhrattava Tekstareiden keikka, mutta hetkeäkään sitä ei joutunut katumaan. Apparatin tarjoilema 90-minuuttia kun oli takuuvarmaa euforiaa alusta loppuun. Oikeastaan, Apparat tarjosi juuri sen mitä festivaaleilta tullaan hakemaan; täydellisen irtaantumisen kaikesta ylimääräisestä, rakkaimpien ihmisten ja ystävien ympäröimänä. Täydellinen olotila, täydellinen zen. Sascha Ring tarjosi sen mitä häneltä odotettiin. Täydellistä.

Sunnuntai olikin sitten klassinen matalan energian päivä. Onneksi tarjonta oli myös tätä silmällä pitäen toteutettu, kun mukavan eheyttävää musiikkia tarjosivat päälavalla Cigarettes After Sex ja The National. Näitä ennen sunnuntain komeimmasta ja iloisimmasta sessiosta vastasivat kuitenkin Ruusut. Tämä superbändiksikin tituleerattu neljän hengen kokoonpano osoitti jo heti ensimmäisellä keikallaan sen, että he ovat tosissaan. Puheet superbändistä eivät ole ollenkaan ylihypetettyjä vaan kyseessä on oikeasti aivan helvetin kova bändi. Uskon ja toivon, että tästä bändistä tulee vielä jotain todella suurta ja kaunista.

Kun koko kolme päivää oli lopulta kulunut ja kotona pökertyi sänkyyn oman mielitietyn viereen, oli olo harvinaisen kulunut. Suurin syy tähän tietenkin löytyy kolmen päivän rumbasta, mutta myös siitä, että Sideways oli festivaalina hyvin fyysinen. Jaloilla joutui olemaan turhankin paljon ylhäällä, kun festivaalialueelta ei tahtonut löytyä yhtään kunnollista chillailupaikkaa tai edes tarpeeksi istumapaikkoja. Suurimmaksi kehityskohteeksi sanoisinkin festivaalin järjestäjille sen, että ainakin yksi selkeä alue tulisi olla, missä korvat ja keho saisivat hetken levätä musiikin kovimmasta paukkeesta. Flow Festivaalien tyylinen Backyard olisi jollain muotoa enemmän kuin tervetullutta.

Joka tapauksessa festivaalit olivat kokonaisuutena onnistuneet pippalot. Toivottavasti Sidewaysin suunta pysyy hyvänä ja jatkossakin mennään musiikki edellä. Ilmaista flipperihallia tietenkään unohtamatta. Autuaat ja vilpittömät kiitokset voi järjestäjille antaa. On tärkeää, että ihmisille tarjotaan tämän kaltaisia tapahtumia ✌️.


Kuva: Vallila Interior

Kommentit